Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Fikční světy románů Timothée de Fombella a jejich didaktické využití
Dordová, Aneta ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce je věnována románům Tobiáš Lolness, Vango a Dva životy pana Perla od Timothée de Fombella, současného francouzského spisovatele pro děti a mládež. Cílem práce je poukázat na možnosti využití těchto děl ve výuce literatury na druhém stupni základní školy. Součástí práce je literárně teoretická analýza vybraných aspektů děl, popis vlastních zážitků z četby románů, dále tři úryvky z románů, jejich didaktický potenciál a modelové přípravy na vyučovací hodiny, a to podle třífázového modelu učení E-U-R a pomocí metod rozvíjejících porozumění textu a kritické myšlení (RWCT). Každá příprava je opatřena didaktickým komentářem. Příprava na práci s textem z Tobiáše Lolnesse byla ověřena v praxi a poté reflektována vyučující. Práce obsahuje rovněž ukázky práce žáků. Bylo zjištěno, že Fombellovy romány vykazují mnohé společné znaky, jimiž by se dal definovat jeho styl, a také, že mají potenciál zaujmout dospívajícího čtenáře, jelikož pojednávají o tématech, které jej vzhledem ke stádiu jeho psychického vývoje zajímají. Klíčová slova Timothée de Fombelle, Tobiáš Lolness, Vango, Dva životy pana Perla, literatura pro děti a mládež, didaktika literatury, didaktický potenciál textu, čtenářský zážitek
Současná česká próza v interpretacích pro střední školy
Chalupský, Radek ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Tato práce se zabývá současnou českou prózou a její výukou na střední škole. Teoretické kapitoly práce se zaměřují na faktory ovlivňující výuku literatury na střední škole: psychologický a čtenářský profil adolescentního studenta, středoškolské prostředí pohledem učitelů a pohledem státního kurikula a vlastní návrh literárního semináře, jenž svou koncepcí v některých aspektech vyhovuje zažitému schématu a v jiných se ho snaží inovovat. Praktická část práce se zabývá didaktickou interpretací románu Miloše Urbana Hastrman a jejím využitím při tvorbě příprav na dvě výukové jednotky v duchu navržené koncepce literárního semináře. Ověření navrhovaných příprav je následně reflektováno a v závěru práce jsou nastíněny další možné proměny předkládaného konceptu i konkrétních příprav. Klíčová slova: současná česká literatura, literatura na střední škole, didaktická interpretace, didaktický potenciál textu
Současná česká poezie a její didaktický potenciál
Špalek, Matěj ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá současnou českou poezií, jejími vývojovými tendencemi v poslední pěti letech a didaktickým potenciálem současných angažovaných textů. V teoretické části je popsán vývoj současné poezie především na základě informací získaných z antologií Nejlepší české básně, jsou nabídnuty dvě delší interpretace současných básní, pět kratších zamyšlení a na základě výzkumů Jaroslava Valy jsou vysloveny žákovské preference v oblasti výuky poezie. Praktická část práce přináší modelovou lekci, v níž se pracuje s textem Jana Těsnohlídka ml. Rasistická poezie, a dotazník zjišťující názory gymnaziálních učitelů na výuku současné poezie. Výsledky modelové lekce i dotazníku jsou vyhodnoceny a jsou z nich vyvozeny závěry ohledně výuky současné poezie a jejího potenciálu. Klíčová slova angažovaná poezie, didaktický potenciál textu, didaktika literatury, Jan Těsnohlídek ml., krize české poezie, současná poezie

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.