|
Fikční světy románů Timothée de Fombella a jejich didaktické využití
Dordová, Aneta ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce je věnována románům Tobiáš Lolness, Vango a Dva životy pana Perla od Timothée de Fombella, současného francouzského spisovatele pro děti a mládež. Cílem práce je poukázat na možnosti využití těchto děl ve výuce literatury na druhém stupni základní školy. Součástí práce je literárně teoretická analýza vybraných aspektů děl, popis vlastních zážitků z četby románů, dále tři úryvky z románů, jejich didaktický potenciál a modelové přípravy na vyučovací hodiny, a to podle třífázového modelu učení E-U-R a pomocí metod rozvíjejících porozumění textu a kritické myšlení (RWCT). Každá příprava je opatřena didaktickým komentářem. Příprava na práci s textem z Tobiáše Lolnesse byla ověřena v praxi a poté reflektována vyučující. Práce obsahuje rovněž ukázky práce žáků. Bylo zjištěno, že Fombellovy romány vykazují mnohé společné znaky, jimiž by se dal definovat jeho styl, a také, že mají potenciál zaujmout dospívajícího čtenáře, jelikož pojednávají o tématech, které jej vzhledem ke stádiu jeho psychického vývoje zajímají. Klíčová slova Timothée de Fombelle, Tobiáš Lolness, Vango, Dva životy pana Perla, literatura pro děti a mládež, didaktika literatury, didaktický potenciál textu, čtenářský zážitek
|
|
Současná česká próza v interpretacích pro střední školy
Chalupský, Radek ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Tato práce se zabývá současnou českou prózou a její výukou na střední škole. Teoretické kapitoly práce se zaměřují na faktory ovlivňující výuku literatury na střední škole: psychologický a čtenářský profil adolescentního studenta, středoškolské prostředí pohledem učitelů a pohledem státního kurikula a vlastní návrh literárního semináře, jenž svou koncepcí v některých aspektech vyhovuje zažitému schématu a v jiných se ho snaží inovovat. Praktická část práce se zabývá didaktickou interpretací románu Miloše Urbana Hastrman a jejím využitím při tvorbě příprav na dvě výukové jednotky v duchu navržené koncepce literárního semináře. Ověření navrhovaných příprav je následně reflektováno a v závěru práce jsou nastíněny další možné proměny předkládaného konceptu i konkrétních příprav. Klíčová slova: současná česká literatura, literatura na střední škole, didaktická interpretace, didaktický potenciál textu
|
| |
|
Současná česká poezie a její didaktický potenciál
Špalek, Matěj ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá současnou českou poezií, jejími vývojovými tendencemi v poslední pěti letech a didaktickým potenciálem současných angažovaných textů. V teoretické části je popsán vývoj současné poezie především na základě informací získaných z antologií Nejlepší české básně, jsou nabídnuty dvě delší interpretace současných básní, pět kratších zamyšlení a na základě výzkumů Jaroslava Valy jsou vysloveny žákovské preference v oblasti výuky poezie. Praktická část práce přináší modelovou lekci, v níž se pracuje s textem Jana Těsnohlídka ml. Rasistická poezie, a dotazník zjišťující názory gymnaziálních učitelů na výuku současné poezie. Výsledky modelové lekce i dotazníku jsou vyhodnoceny a jsou z nich vyvozeny závěry ohledně výuky současné poezie a jejího potenciálu. Klíčová slova angažovaná poezie, didaktický potenciál textu, didaktika literatury, Jan Těsnohlídek ml., krize české poezie, současná poezie
|